• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Teveel gegeven en te weinig gekregen?

Herken de signalen van een burn-out op tijd!

‘Leerkracht zijn’ is een beroep van veel geven en veel verwachtingen waar je aan wilt voldoen. Je hebt te maken met allemaal verschillende leerlingen, ouders, collega’s en de directie. Je wilt ze eigenlijk allemaal te vriend houden… En ook heb je de eisen van de inspectie, de leermethodes en de doelen die je aan het einde van het jaar moet behalen.
De kinderen in jouw klas zijn allemaal anders. Ze hebben stuk voor stuk andere begeleidingsbehoeften. Hoe lukt het je om al deze taken uit te voeren? Zeker wanneer je perfectionistisch bent ingesteld, moet je waken voor de eerste signalen van een burn-out. Bij een (beginnende) burn-out, lukt het niet meer om je werk naar behoren uit te voeren. Je hebt te veel gegeven en te weinig teruggekregen. Je bent letterlijk (bijna) opgebrand. Er is geen goede balans meer tussen draagkracht en draaglast.
Er is nooit één aanwijsbare oorzaak voor een burn-out Het probleem bevindt zich altijd op verschillende vlakken. Dus niet alleen op fysiek niveau, maar ook op emotioneel, mentaal en spiritueel niveau zijn er oorzaken, waardoor jouw kaarsje langzaam opbrandt.

Lees meer

MEER onderwijs = BETER resultaat?

Mark Mieras is onderzoekswetenschapper en heeft verschillende boeken geschreven over het brein.  Op een bijeenkomst sprak hij over het feit dat MEER niet betekend dat het ook BETER is en gaf daarbij het voorbeeld van het onderwijs in Finland. Daar gaan de kinderen minder naar school en de resultaten zijn zeer positief.
Daar kan ik als ex-topsporter zeker een vergelijking trekken. Het is niet zo dat wanneer je meer traint je ook betere resultaten behaald. Vaak zelfs het tegenovergestelde. Je brandt op en gaat juist slechter presteren. Naar mijn idee zien we dit nu ook in het onderwijs. Meer toetsen, meer eisen, hoge werkdruk. Niet alleen voor de leerkrachten, ook voor de leerlingen. Terwijl niet de kwantiteit, maar juist de kwaliteit van onderwijs voor betere prestaties zorgt.


In flow kun je optimaal leren en presteren

Lees meer

Executieve functies bij kinderen

Executieve functies zijn vaardigheden die je nodig hebt om taken uit te voeren en jouw talenten te ontwikkelen. Deze vaardigheden hebben niets met intelligentie te maken, al kan intelligentie wel een voordeel zijn in de ontwikkeling hiervan. Iedereen heeft sterk en zwakker ontwikkelde executieve functies. Hoe specifieker we omschrijven waar iemand minder ontwikkelt is, hoe beter je een strategie kunt ontwikkelen die het probleem oplost:
Klik hier voor de 11 vaardigheden omschreven in volgorde van ontwikkeling

Bij de EF is het belangrijk  om onderscheid te maken tussen vaardigheden in denken en in gedrag. Je leert je gedachten te gebruiken om je gedrag te reguleren.
Denkvaardigheden zijn ontworpen om doelen te selecteren en te bereiken of om oplossingen voor problemen te ontwikkelen. Om dit uit te voeren, heb je een tweede soort vaardigheid nodig. Vaardigheden die het gedrag sturen op weg naar het doel. Klik hier voor het schema van gedrag en denkvaardigheden

De ontwikkeling van de executieve functies komen tot stand door twee hoofdfactoren: Biologie en ervaring. Vanuit biologie gezien zijn de executieve functies bij de geboorte vastgelegd in de hersenen. De omgeving heeft invloed op het tot uiting komen van de vaardigheden.

Wil jij weten wat je kunt doen om de EF te verbeteren?

Lees meer

Hoe kom ik in balans?

Niemand is elke dag in balans. Allemaal hebben we te maken met omstandigheden die we niet in de hand hebben. Een klas met kinderen is ook elke dag anders. Er zullen kinderen zijn die niet lekker in hun vel zitten, druk zijn of juist heel stil en verdrietig. Het is voor jou als leerkracht elke dag opnieuw een uitdaging om op de juiste manier te reageren. Daarnaast heb je te maken met jouw eigen balans. Op het moment dat jij niet lekker in je vel zit, zal de klas dit oppikken en onbewust op reageren. Hoe beter jij in je vel zit, hoe makkelijker het dus is om op de juiste wijze te reageren.

Deze balans en de keuzes die je maakt kun je trainen. Je kunt leren op welk wijze je met je emoties en gedachten omgaat. En de juiste keuzes maken voor je lichaam, zoals voldoende slaap, gezonde voeding en voldoende beweging nemen. Wil je leren hoe je Stressloos voor de klas kan staan? Klik dan hier. In de training 'Stressloos voor de klas' leer je niet alleen om voor jezelf balans te houden, maar ook hoe je dit aan kinderen kunt leren.

Allemaal hebben we namelijk onze minder sterke kanten. Het is de kunst om deze te leren herkennen en ermee aan de slag te gaan. Ik daag je uit om dit te gaan doen, ik doe met je mee, want ook voor mij blijft het elke keer een uitdaging om gezonde keuzes te blijven maken.

Lees meer

Ben ik in balans?

Of jij in balans bent, kun je voelen aan je lichaam. Op verschillende gebieden: fysiek, emotioneel, mentaal  en spiritueel.  Ik heb een handige checklist opgesteld, waarmee je zelf kunt ontdekken of je fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel nog in balans bent.

Checklist ‘Ben ik in balans’:

Wanneer je in balans bent, presteer je beter op alle vlakken in je leven. De fysiologische processen in je lichaam verlopen beter, je emoties mogen er zijn, maar gaan niet met jou aan de haal. Je voelt dat hetgeen je doet, je werk en hobbies, goed voor je zijn. En je ziet in alles wat je meemaakt wel iets wat positief is of je geeft hier een positieve draai aan. 

Lees meer

De invloed van jouw gedachten

media xll 1760955

Jouw gedachten, zijn leidend voor je gedrag. Alles waar je aan denkt en waar je aandacht aan besteedt wordt groter. Het is dus heel belangrijk om te weten waar jij je aandacht op focust.  Waar jij aandacht aan geeft krijg je meer van.

De kunst is om je te focussen op jouw wensen. Wat wil jij jezelf geven?

Stel je hebt een druk kind in de klas. Je spreekt het kind aan op dat gedrag en geeft hier dus aandacht aan. Afhankelijk van wat je zegt, gaat dit kind nu reageren. Wanneer je benoemt dat het kind niet zo druk moet zijn, geef je aandacht aan het drukke gedrag en niet aan jouw wens. Vaak krijg je het tegenovergestelde van wat je wilt. Precies dus wat je niet wilt.

Wat kun je beter wel doen?

Lees meer