• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Talent en passie volgen

Doe jij wat je leuk vindt? Gebruik jij je talenten? En het liefst van alles, combineer jij talent en passie? Je kunt je talenten namelijk wel gebruiken, maar dat hoeft niet altijd gelijk op te gaan met je passie. Jouw passie vinden kan een hele zoektocht zijn. Sommige weten al heel jong wat ze willen en leuk vinden. De meeste komen daar in de loop van hun leven achter.

Belangrijke vragen in dit proces zijn: wie ben ik? Wat kan ik en wat wil ik?

Om dit te ontdekken is het belangrijk om veel verschillende dingen geprobeerd te hebben en te geleerd te hebben om te luisteren naar jouw gevoel. Hiervoor moeten we dan wel de kans gekregen hebben. Soms wijk je van je pad af en kom je daar met een omweg toch weer op terug. Wanneer we kinderen al jong willen leren om hun gevoel te volgen, is het belangrijk dat wij het goede voorbeeld geven.

Tips voor leerkrachten

Lees meer

Stressloos voor de klas

Jouw balans is een belangrijke graadmeter voor de balans in je groep. Natuurlijk is het altijd een combinatie met de aanleg en mogelijkheden van kinderen. Iedereen heeft nu eenmaal een verschillend temperament. Het is niet zo dat wanneer je een druk kind hebt, dit alleen maar aan jou ligt. Het gaat om het geheel. Waarschijnlijk heb je wel eens gemerkt dat net wanneer jij moe bent, kinderen onrustiger zijn, met als gevolg dat jij jezelf nog vervelender voelt.

De invloed van jouw balans is dus wel erg belangrijk. Hoe beter jij in balans bent, hoe meer rek er ook zit in wat jij aankan.

Om Stressloos voor de klas te staan, zul je dus in eerste instantie goed voor jezelf moeten zorgen.

Lees meer

De invloed van je ademhaling op talentontwikkeling

Twee weken geleden heb ik een workshop gevolgd bij Wim Hof, beter bekend als de Iceman. Wim kan zijn autonome zenuwstelsel beïnvloeden, wat wij voor onmogelijk houden. Hij zegt echter dat wij dit ook kunnen en ik ben altijd al nieuwsgierig geweest naar alles wat grensverleggend is. In de workshop is het mij, opnieuw, duidelijk geworden hoeveel wij kunnen bereiken door middel van een goede ademhaling. Door verschillende oefeningen te doen, kunnen we veel bereiken, waardoor o.a. het zuurstofopname niveau van ons lichaam verbeterd. Die verbeterde zuurstofopname heeft vele voordelen. Je voelt je energieker, meer in balans, het is goed voor je gezondheid etc....Naast het belang van de ademhaling is de afwisseling tussen koude en warmte ook belangrijk voor een betere fysiologische balans van je lichaam. De combinatie van het gebruik van een goede ademhaling is hierbij onmisbaar. Je lichaam zal zich aanpassen en hierdoor o.a. een diepe ontspanning krijgen.

Vorige e-zine's heb ik het regelmatig gehad over beweging, nu wil ik iets dieper ingaan op het belang van ontspanning en een goede ademhaling op het proces van talentontwikkeling.

Lees meer

Op welke manier blijf jij in beweging?

In beweging blijven is een proces wat je op verschillende manieren kunt zien. Letterlijk in beweging zijn door lekker te sporten, maar ook in beweging blijven door ervaringen op te doen. Beide zijn erg belangrijk bij het ontwikkelingsproces van jezelf en van kinderen. Door veel nieuwe ervaringen op te doen, leer je meer over jezelf. Wat jij leuk vindt en waar jouw talenten liggen.

Door letterlijk in beweging te komen, krijg je meer energie of raak je juist het teveel aan energie (of stress) kwijt. Mensen die actief en druk zijn, krijgen op deze manier meer rust. Mensen die rustiger zijn, zullen op deze manier juist meer energie krijgen. Hiernaast heeft beweging nog veel meer voordelen. Je krijgt een wakker lijf en een helder hoofd, waardoor je beter leerstof zult opnemen. Het is goed voor je gezondheid, je zult je fitter voelen en gelukkiger. Redenen genoeg om beweging in te zetten in het leerproces.

Hoe kunnen we meer beweging nu vormgeven in ons eigen leven?

Lees meer

Hoe willen we kinderen weerbaar maken?

Op welke manier kunnen we er nu voor zorgen dat  kinderen zich fijn en krachtig kunnen voelen? Zichzelf niet steeds hoeven vergelijken met de ander. Je gewoon goed voelen over jezelf. Zodat je jezelf niet meer hoeft te verweren of uit onvrede of onbegrip een ander zou willen pesten.
Door verbinding te voelen met jezelf en je omgeving. Wanneer je weerbaar 'moet' worden, dan zie je anderen misschien als een bedreiging. Dit schept afstand. Niet het kijken naar verschillen, maar het zoeken naar verbinding zal leiden tot een positief gevoel.

 Tips om kinderen te begeleiden:

Lees meer

Hoe breng je Flow in de klas?

Flow is een begrip wat je regelmatig tegenkomt. Hoe Flow voelt is moeilijk te omschrijven. Ik omschrijf het als een gevoel dat alles wat je doet moeiteloos lijkt te gaan, en je helemaal opgaat in het moment. Binnen topsport zijn het de momenten die je "in vorm zijn" noemt. Na een periode van inspanning, neem je gas terug en de inspanning die je dan levert, lijken vanzelf te gaan. Wat hierbij een belangrijk punt is, is de balans in je lichaam. Op fysiek gebied, maar ook emotioneel, mentaal en geestelijk. Mocht er op één van deze vlakken een probleem zijn, dan lukt het niet of moeilijk om het gevoel van Flow te ervaren. Wat er gebeurd is dat je uit het moment van NU getrokken wordt, door de disbalans in jouw lichaam.

Op het moment van flow, kun je optimaal leren en presteren. De balans op fysiek, emotioneel, mentaal en geestelijk gebied is dan ook één van de voorwaarden om optimaal te kunnen leren en presteren.

Hoe krijgen we dit gevoel nu binnen het onderwijs?

Hoe breng je Flow in de klas:

Lees meer