• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Het versterken van jouw kracht, zorgt voor de kracht van de ander

Wil je je na de vakantie sterker voelen? Neem dan eerst voldoende rust en laat het werk en voor de klas staan, bewust even los. Blik daarna eens terug naar hoe afgelopen schoolperiode gegaan is. Beoordeel eens of dat wat je doet, nog aansluit bij wat je graag wil. Kortom: ben je nog op de goede weg? Een eerste stap hierin is het ontdekken én versterken van jouw IK-Kracht! Hiervoor heb ik het Hartkracht model gemaakt. Hiermee krijg je meer zicht op wie je bent en wat jouw kracht is. Door jouw kracht nu te versterken, begin je het nieuwe schooljaar beter en dat geef je ook door aan jouw leerlingen.

Wanneer je voor jezelf duidelijk krijgt wie je bent, wat je wil, wat je kan en hoe je in balans blijft, dan heb je de basis gelegd voor STRESSLOOS Lesgeven en leren.
Het Hartkrachtmodel is opgedeeld in de volgende stappen: Wie ben ik, ben ik in balans, wat kan ik en wat wil ik. De onderdelen hebben onderling invloed op elkaar. Wanneer jij niet weet wat je wil of wat je kan, heeft dit invloed op jouw balans. Het is dan ook belangrijk om alle stappen aandacht te geven.

WIE BEN IK:

Om je veilig te voelen in de wereld is goed om te begrijpen wie je bent. Door wie ben je opgevoed? Welke normen en waarden zijn je bijgebracht? In welke tijd leven wij en welke invloed heeft dit op mij? Waar heeft mijn wieg gestaan? In welk land en in welke familie? Hoe ben ik gevormd tot wie ik ben?

Opdracht:

Omschrijf wie jij bent. Waar kom je vandaan? Hoe ben je opgegroeid en wat zijn jouw belangrijkste positieve en negatieve ervaringen geweest? Hoe ben je geworden wie je bent?

BEN IK IN BALANS:

Wat voel ik? Hoe ga ik om met de emoties die ik ervaar? Herken ik al mijn emoties en waar komen ze eigenlijk vandaan? Wat denk ik doorgaans? Stimuleer ik mijzelf of denk ik vaak negatief? Hoeveel invloed hebben mijn gedachten eigenlijk op wat ik doe? Kan ik mijn gedrag beïnvloeden door mijn denken te veranderen? Welk gedrag laat ik meestal zien? Ben ik mijzelf bewust van mijn gedrag? Of laat ik mij onbewust leiden door mijn gevoelens en gedachten?

Opdracht:
Waar wil jij volgend schooljaar extra aandacht aan geven?

  • Mentaal: werken met mindset (growth/fixed) en positief denken
  • Emotioneel: het uiten van emoties, maar ook het omgaan met emoties /emotieregulatie, voor jezelf, maar ook bij je leerlingen
  • Fysiek: zelf meer bewegen, maar ook bewegend leren
  • Spiritueel: volg ik mijn pad, neem ik voldoende rust en ontspanning, heb ik voldoende tijd om niks te doen

KEN IK MIJZELF:

Weten wat jouw sterke kanten zijn en ook je belemmeringen is een proces wat je hele leven kan duren en veranderen. Het ontdekken van jouw sterke kanten is echter onmisbaar voor een sterk zelfvertrouwen. Wie ben je eigenlijk en wat kan jij betekenen voor de ander ?

Opdracht:
Wie ben jij? Wat is jouw temperament, jouw talenten en belemmeringen?
  • Talenten en Kwaliteiten:
  • Waar ben je juist niet zo goed in, noem je beperkingen:
  • Temperament: ben je druk of rustig, hou je van mensen of ben je liever alleen? Ben je gevoelig en/of intuïtief? Hou je van structuur of ga je liever je eigen gang?
  • Leerstijl:
    Visueel ( kijken en zien)
    Kinesthetisch ( doen en ervaren)
    Auditief ( luisteren )
    Auditief/digitaal (lezen)

WAT WIL IK:

Als laatste in dit proces is het belangrijk om te weten wat je wil. Ook dit is natuurlijk een proces wat steeds kan veranderen of zich ontwikkelt naarmate je meer leert. Wel is het fijn om al jong te beseffen dat je keuzes hebt en dat jouw gevoel aangeeft of je op de goede weg bent. Leren om te luisteren naar dit gevoel is belangrijk in het proces van STRESSLOOS LEREN. Wanneer je niet op de goede weg bent, zal je dit merken aan je gevoelens en wanneer je dit negeert, kan jouw lichaam hierop reageren met gevoelens van stress en uiteindelijk (als je maar lang genoeg negeert wat je voelt) kan dit ontaarden in een burn-out. Het is dus een proces wat allemaal op elkaar inhaakt.

Opdracht:
Volg ik mijn pad tot nu toe? Waar wil ik heen en wanneer ervaar ik flow?

  • Wat is mijn weg tot nu toe: Omschrijf je werkervaringen tot nu toe. Wat valt je hierbij op? Welke werkervaringen gaf je veel energie en wat kost energie?
  • Met wie wil ik dat: heb je fijne collega’s of wil je graag met andere mensen samenwerken?
  • Doelen: WAT wil ik volgend schooljaar anders gaan doen?

Uiteindelijk, als het voor jezelf duidelijk is waar je aan wilt werken, ga je de stappen omschrijven om tot je doel te komen.

Opdracht:

Stappen die ik wil gaan zetten: HOE wil ik dat gaan doen.

Maak een stappenplan:
  • STAP 1: WAt wil je graag veranderen? Bijvoorbeeld, ik wil meer gaan bewegen. De voordelen zijn dat ik meer tijd voor mijzelf heb, afstand neem van mijn werk en er energie van krijg.
  • STAP 2: Maak hier voor jezelf een positieve omschrijving van. Bijvoorbeeld: Ik ben een actief persoon die 3 keer in de week wil gaan bewegen/sporten, zodat ik meer energie krijg, wat ik ook mijn werk kan gebruiken. etc...
  • STAP 3: Hoe kan ik dit veranderen voor mijzelf? Bijvoorbeeld, ik ga ipv 1 keer in de week, nu 3 keer in de week wandelen (of iets anders)  en zet hiervoor een kruis in mijn agenda
  • STAP 4: Wat levert het mij op? Bijvoorbeeld, ik krijg hierdoor meer energie, waardoor ik vrolijker ben en beter kan omgaan met stressvolle situaties.
  • STAP 5: Welke kleine stap kan ik vandaag nemen? Bijvoorbeeld, vanavond ga ik gelijk een rondje wandelen.

Het maken van een stappenplan is heel belangrijk. Vaak willen we wel veranderen, maar gaan we toch weer snel in de sleur van alledag. Om echt iets te veranderen zal je kleine stappen moeten nemen. Stap voor stap bereik je zo grote verandering.

Ik wens je veel succes en een hele relaxte vakantie!
Sandra


Wil je begeleiding bij het maken van deze stappen? Neem dan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op met mij. Ik wil je graag individueel begeleiden naar een wijze waarop jij Stressloos kunt  lesgeven.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.mij gerust voor een vrijblijvend advies

Volg je liever een workshop? Tijdens de inspiratiedag 'leren in balans' op 30 September leer ik je over de wijze waarop je stressloos kunt lesgeven, en kinderen stressloos kunnen leren