• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Jouw behoeften en balans staan centraal

Tips om een burn-out te voorkomen

Jij, als leerkracht of begeleider, bent voor het kind een belangrijke schakel naar een positieve schoolperiode. Jij kan het verschil maken tussen uitval van een kind of niet. Dit doe je door te werken aan jouw balans. En door continu open te blijven staan voor de behoeften van jezelf en van elk kind. Luister jij echt naar kinderen? Heb je hier ruimte voor en nog belangrijker, krijg jij hier ruimte voor. Wat je zelf niet krijgt kun je immers ook niet geven.

Bedenk voor jezelf hoe het zit met volgende basisbehoeften:

• Autonomie: Kun jij jezelf zijn, krijg je voldoende ruimte, mag jij zelf sturing geven aan jouw proces?
• Verbondenheid: Krijg jij vertrouwen vanuit je omgeving. Voel je verbonden met jezelf en de omgeving?
• Competentie: kun jij je talenten blijven ontwikkelen? Word je hiervoor uitgedaagd?

Naast het vertrouwen en de ruimte die jij krijgt vanuit je omgeving zijn de volgende punten van belang:

• Spiritueel: zit je op je plek?
• Mentaal: hoe denk jij over jezelf en de situaties die jij meemaakt?
• Emotioneel: hoe uit jij jezelf? Ben je snel boos of verdrietig?
• Fysiek: ben je snel ziek, heb je blessures, ben je moe of op een andere manier niet fit?

Wanneer moet je gaan opletten?

De eerst fase op weg naar een burn-out:

♥ Opgejaagd gevoel
♥ Ongeordend gedrag
♥ Stemmingswisselingen
♥ Perioden van hyperactiviteit worden afgewisseld door perioden van het gevoel niets meer te kunnen
♥ Het gevoel nergens grip op te hebben
♥ Prikkelbaarheid

Wanneer loop je risico?

♥ Perfectionistisch
♥ Te groot verantwoordelijkheidsgevoel
♥ Onzekerheid, faalangst, gebrek aan assertiviteit,
♥ Controledwang
♥ Geen grenzen stellen, geen nee zeggen

Gebeurtenissen die kunnen leiden tot overspannenheid

♥ Het overlijden van een dierbare
♥ Zorg voor een dierbare zieke in combinatie met je werk
♥ Relatieproblemen
♥ Reorganisaties op het werk
♥ Toename werkdruk
♥ Financiële problemen
♥ Ontslag

Wat kun je doen?

♥ Jij staat op nummer 1: zorg goed voor jezelf.
♥ Zorg voor voldoende slaap
♥ Maak tijd voor dingen die je leuk vindt en waar je blij van wordt
♥ Beweeg regelmatig
♥ Geef je grenzen aan, zeg regelmatig NEE
♥ Stop met het invullen van wat een ander denkt of bedoelt
♥ Ga aan de slag met je gedachten

Natuurlijk zijn dit een aantal tips, en echte verandering kost tijd en heel wat meer inspanning dan alleen het volgen van deze tips. Wil je bij dit proces begeleiding krijgen, neem dan gerust contact met mij op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Je kunt kiezen voor online-coaching of, afhankelijk van jouw woonplaats, kunnen we ook een afspraak maken voor een 1 op 1 gesprek.