• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Hoe kom ik in balans?

Niemand is elke dag in balans. Allemaal hebben we te maken met omstandigheden die we niet in de hand hebben. Een klas met kinderen is ook elke dag anders. Er zullen kinderen zijn die niet lekker in hun vel zitten, druk zijn of juist heel stil en verdrietig. Het is voor jou als leerkracht elke dag opnieuw een uitdaging om op de juiste manier te reageren. Daarnaast heb je te maken met jouw eigen balans. Op het moment dat jij niet lekker in je vel zit, zal de klas dit oppikken en onbewust op reageren. Hoe beter jij in je vel zit, hoe makkelijker het dus is om op de juiste wijze te reageren.

Deze balans en de keuzes die je maakt kun je trainen. Je kunt leren op welk wijze je met je emoties en gedachten omgaat. En de juiste keuzes maken voor je lichaam, zoals voldoende slaap, gezonde voeding en voldoende beweging nemen. Wil je leren hoe je Stressloos voor de klas kan staan? Klik dan hier. In de training 'Stressloos voor de klas' leer je niet alleen om voor jezelf balans te houden, maar ook hoe je dit aan kinderen kunt leren.

Allemaal hebben we namelijk onze minder sterke kanten. Het is de kunst om deze te leren herkennen en ermee aan de slag te gaan. Ik daag je uit om dit te gaan doen, ik doe met je mee, want ook voor mij blijft het elke keer een uitdaging om gezonde keuzes te blijven maken.

Herstel je balans

Slaap je niet goed, heb je veel trek in zoet? Ben je snel en vaak boos of verdrietig? Pieker je veel? Denk je vaak negatief? Krijg je geen energie van het werk wat je doet? 

Herken je jezelf hierin? Dan raak je waarschijnlijk langzaam uit balans. Het is dan verstandig om te gaan werken aan het herstel van je balans.

Ontdek hoe je weer in balans komt.

Elke dag kun je de keuzes maken die goed zijn voor jou. Het is echter lastig om patronen te doorbreken. Vooral de patronen die we in onze jeugd hebben aangeleerd. Voedingsgewoonten, het belang van beweging, hoe je omgaat met stress. Was het glas binnen jouw gezin vaak halfvol of halfleeg? Patronen van vroeger neem je over en zijn moeilijk te veranderen. Begin daarom nooit met alles tegelijk, maar kies 1 ding waar je aandacht aan wilt besteden en die je wilt veranderen.

  • Fysiek: eet gezond, beweeg  voldoende,  slaap voldoende
  • Emotioneel: doe ontspannings- en ademhalingsoefeningen, luister naar jouw emoties, wat willen ze vertellen? 
  • Mentaal: probeer positief te denken, doe activiteiten die jou energie en een positief gevoel geven.
  • Spiritueel: bedenk eerlijk voor jezelf of dit de weg voor jou is, doe jij wat je het allerliefste doet?

Veel succes!

Wil je de uitgebreide checklist? Klik dan hier