• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Ben ik in balans?

Of jij in balans bent, kun je voelen aan je lichaam. Op verschillende gebieden: fysiek, emotioneel, mentaal  en spiritueel.  Ik heb een handige checklist opgesteld, waarmee je zelf kunt ontdekken of je fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel nog in balans bent.

Checklist ‘Ben ik in balans’:

Wanneer je in balans bent, presteer je beter op alle vlakken in je leven. De fysiologische processen in je lichaam verlopen beter, je emoties mogen er zijn, maar gaan niet met jou aan de haal. Je voelt dat hetgeen je doet, je werk en hobbies, goed voor je zijn. En je ziet in alles wat je meemaakt wel iets wat positief is of je geeft hier een positieve draai aan. 

  • Fysieke balans: ben je snel ziek, heb je blessures, slaap je niet goed? Heb je veel trek in zoet? Drink je teveel koffie of alcohol? Beweeg je te weinig?
  • Emotionele balans; ben je snel en vaak boos of verdrietig? Ben je angstig? Maak je je veel zorgen? Pieker je veel?
  • Mentale balans: denk je positief of juist vaker negatief? Denk je regelmatig “het zal wel weer niet lukken”. Sta je ‘s’ochtends op en denk je aan de moeizame dag die eraan komt?
  • Spirituele balans: Krijg je geen energie meer van het werk wat je doet? Doe je liever ander werk? Weet je niet wat jouw wensen zijn? Volg je jouw dromen en wensen niet?

Herken je je per gebied in meer dan de helft van de vragen? Dan raak je langzaam uit balans. Als je niets verandert, dan zul je volledig uit balans raken. Het is verstandig om te gaan werken aan het herstellen van de balans.

Wil je de uitgebreide checklist, klik dan hier.

Naast de balans in jouw lichaam, is het belangrijk hoe de balans in jouw omgeving is. Hoe gaat het met je relatie,  je kinderen, je sociale contacten? Hoe is je financiële situatie? Hoe kan jij jezelf afschermen voor prikkels uit je omgeving?

Lees in de volgende ezine wat je zelf kunt doen om in balans te blijven.