• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Stress bij kinderen

Wat betekent stress voor jou? Stress kan positief of negatief zijn. Het zet je aan tot handelen, maar teveel stress is niet goed voor je balans. Veel volwassenen ervaren teveel stress. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Om in balans te blijven is het belangrijk om te zorgen voor een fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel evenwicht. 

Stress wat is dat?

Stress (lees teveel stress) is iets wat je overal om je heen tegenkomt. Het heeft invloed op je lichaam, je emoties, je gedachten, je algemeen welbevinden.

De reactie van je lichaam op gevaar is door te vechten of te vluchten. Je lichaam maakt dan stoffen aan waardoor je snel kunt reageren. Na afloop komt je lichaam weer tot rust. Er komt dan weer balans in de fysiologische verhoudingen in je lichaam.

In stressvolle situaties gedraagt je lichaam zich alsof er gevaar dreigt. Je lichaam komt in een staat van paraatheid; de vecht- of vlucht reactie. Je wordt bijvoorbeeld sneller boos, geprikkeld of agressief. Ook veel piekeren en zorgen maken, slechter slapen, lichamelijke klachten of veel ziek worden, kunnen uitingen zijn van teveel stress. Dit is geen probleem als je lichaam de tijd heeft om daarna weer te herstellen. Als dat niet gebeurd en je lichaam blijft te lang in deze staat, dan kan dit schadelijk zijn voor je gezondheid.

Wat kunnen we hier nu aan doen?

Belangrijk is dat je controle krijgt over je reactie op stress. In welke mate ervaar jij stress? Hoe ga je ermee om? Wat doe je om je lichaam weer in balans te krijgen?

Stress bij kinderen.

Ouders denken vaak dat de wereld van kinderen zorgeloos en zonder stress is. Kinderen hebben immers geen baan om de hypotheek te kunnen betalen. Dus waar zouden ze zich zorgen om moeten maken?

Genoeg! Het leven voor kinderen is ook complex. Ook kinderen moeten voldoen aan de eisen van de maatschappij. Stress is het resultaat van de druk die ons wordt opgelegd om aan zaken te voldoen. Maar ook eenvoudige zaken kunnen bij kinderen stress veroorzaken.

  • Een spreekbeurt
  • Fietssleutel kwijtraken
  • Ruzie met vriend of vriendin
  • Er niet bij horen
  • problemen met leren

Druk komt vaak van buitenaf. Dat geldt voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Denk aan familie, vrienden en school. Stress kan ook van binnenuit komen. Dit is de druk die we onszelf opleggen. We denken dat we niet aan de eisen kunnen voldoen of worden onzeker of we er wel bijhoren. Baby's en peuters kunnen al stress ervaren doordat hun vaste verzorger niet in de buurt is of dat ze hun eten niet op tijd hebben.

Wanneer kinderen ouder worden, wordt de omgeving steeds belangrijker. Het erbij willen horen kan veel stress opleveren. Daar komt in sommige gevallen de onbedoelde druk van de ouders bij, wanneer ouders grote verwachtingen hebben ten aanzien van hun kinderen. Terwijl kinderen niet vanzelfsprekend dezelfde motivatie en capaciteiten om aan die verwachtingen te voldoen.

Kinderen kunnen ook gestrest raken door oorzaken buiten hun leefwereld:

  • Stress van de ouder of de leerkracht
  • Problemen op het werk van de ouders
  • Ruzie tussen de ouders
  • Ernstige ziekte in de familie
  • Verontrustende beelden op de televisie
  • Overlijden van ouders of familielid
  • Scheiding van ouders

 Wat zijn de symptomen van stress bij kinderen?

Het is niet altijd makkelijk om stress te herkennen bij kinderen. De volgende punten kunnen een indicatie zijn voor teveel stress.

De lichamelijke klachten: teveel duimzuigen, vaak neus peuteren, nagels bijten, of andere tics. Slecht slapen, sneller ziek, veranderingen in het slaappatroon, of veel bedplassen. Veel buikpijn of hoofdpijn of andere lichamelijke klachten.

De emotionele klachten: veel angstig zijn, faalangst, veel boos of agressief zijn. Heel druk/nerveus gedrag, nachtmerries, veel moeite hebben om alleen te zijn, overgevoelig zijn voor kleine problemen. Veel stemmingswisselingen.

De mentale klachten: moeite met concentreren en/of het afronden van huiswerk. Veel tijd alleen doorbrengen of verschuilen achter de computer. Flinke achteruitgang hebben in de schoolprestaties. Vaak piekeren en zorgen maken.

Tips voor de leerkracht

  • Laat kinderen met veel onrust in hun lijf veel bewegen
  • Zorg voor veiligheid en vertrouwen in de groep ( kijk naar wat de kinderen goed kunnen en geef veel complimenten)
  • Zorg voor rust en ontspanning in de groep
  • Praat over gevoelens en emoties in de groep
  • Wissel denk en doe activiteiten af
  • Praat met de ouders van het kind, als je het gevoel hebt dat het kind uit balans is
  • Denk aan je eigen stressniveau. Kinderen zijn rustiger, als jij ook rustig bent.

Om te leren omgaan met stress is het van belang om een goede balans te hebben tussen denken, doen en voelen.

Fysieke activiteiten (doen); zoals buitenspelen en gymmen, bewegingsoefeningen in de klas.

Emotionele (voelen) activiteiten; tekenen, schilderen, kleien, yoga en/of aandacht/ademhalingsoefeningen (mindfulness).

Mentale activiteiten (denken): werken, leren lezen, schrijven, rekenen, computeren.