• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Kijken naar talenten en kwaliteiten

 Wat zijn talenten en kwaliteiten?

Talenten kun je hebben op verschillende gebieden. Sommige kinderen hebben één specifiek talent, andere hebben veel verschillende talenten.

Howard Gardner gaat ervanuit dat er 8 verschillende intelligenties zijn. We noemen dit Meervoudige intelligentie.

  • Verbaal-linquïstisch                     Taal knap
  • Logisch- mathematisch               Rekenknap
  • Visueel-ruimtelijk                         Beeldknap
  • Naturalistisch                               Natuurknap
  • lichamelijk-kinestetisch               Beweegknap
  • Muzikaal-ritmisch                         Muziekknap
  • Interpersoonlijk                            Mensenknap
  • Intrapersoonlijk                            Ik-knap

Het is niet: Hoe knap ben ik? maar: Hoe ben ik knap?

Met je kwaliteiten kunnen jouw talenten tot uiting komen. Het zijn als het ware hulpmiddelen om je talenten te laten zien.

Ambitieus, avontuurlijk, behendig, belangstellend, beweeglijk, blij, concentratievermogen, creatief, dapper, dapper, doelgericht, doorzettingsvermogen, dromerig, eerlijk, enthousiast, fantasierijk, fel, geduldig, gevoelig handig, heldervoelend, ingetogen, inspirerend, intelligent, kalm, liefdevol, moedig, nieuwsgierig, onafhankelijk, ontspannen, ordelijk, precies, prestatiegericht, respectvol, rustig, snel, sociaal, tevreden, trots, vastberaden, volgzaam, vriendelijk, wijs, ijverig, zakelijk, zorgeloos.

Hoe ontdek je talenten en kwaliteiten bij kinderen?

Het ontdekken van talenten en kwaliteiten van kinderen is soms lastig. Wat kinderen nodig hebben om zich helemaal te kunnen uiten is het volgende;

  • Vertrouwen vanuit de omgeving
  • Ruimte om te ontdekken
  • Zelf sturing kunnen en mogen geven aan wat ze leren
  • Veel positieve feedback vanuit de omgeving

Bij een aantal kinderen komt hun talent als vanzelf naar voren rollen. Ogenschijnlijk eenvoudig. Toch zijn er altijd voorwaarde geweest om dit talent tot uiting te laten komen.

  • De kwaliteiten van het kind,
  • Vertrouwen vanuit de omgeving,
  • De aangemoediging vanuit de omgeving,
  • De positieve feedback, waardoor het kind doorging met proberen.

Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat alle kinderen hun talenten kunnen ontplooien;

  • Kijk goed naar het kind, waar wordt hij of zij blij van
  • Geef het kind vertrouwen, zodat het kind voelt dat hij op onderzoek uit mag gaan
  • Geef het kind de ruimte om met verschillende vormen in aanraking te komen
  • Laat het kind zelf aangeven hoe het wil leren
  • Geef veel positieve feedback.

Leerstijlen

Alle informatie vanuit de omgeving komt binnen via je zintuigen. Je oren, je ogen, je mond, je neus en je huid nemen prikkels waar en geven die door aan je hersenen. Elk kind heeft zijn voorkeur voor een zintuig en manier van leren.

Als baby wordt iedereen geboren met de mogelijkheden om te denken in beelden. Ook wel beelddenken genoemt. Naarmate we ouder worden en leren lezen gaan de meeste kinderen over op taaldenken. Het ene kind meer, dan het andere kind. Een aantal kinderen blijft echter een voorkeur houden voor het denken in beelden. Dit kan een probleem opleveren op school, omdat veel in de vorm van taal wordt aangeboden.

Kinderen hebben allemaal een voorkeur om te leren. Dit kan zijn;

  • visueel, leert makkelijk via het zien van beelden
  • auditief, leert graag door te luisteren en via taal
  • kinestetisch, leert door te doen en te ervaren.

Kinderen kunnen het beste hun talenten ontdekken als ze kunnen leren op de manier die het beste bij hun past.

Tips voor leerkrachten

  • Laat kinderen leren op de manier die het beste bij het kind past.
  • Biedt leerstof op verschillende manieren aan.
  • Geef het kind de ruimte om te ontdekken waar zijn talent ligt.
  • Moedig het kind zoveel mogelijk aan om verschillende kanten te ontwikkelen.
  • Geef het kind zelf sturing om te bepalen hoe het wil leren.
  • Geef zoveel mogelijk complimenten.
  • Focus je op wat goed gaat.
  • Moedig het kind aan om zijn capaciteiten te laten zien.
  • Zorg voor veiligheid en vertrouwen, dat is de basis om je talent te kunnen ontwikkelen.

Wijsheid

Het is vele male effectiever om het gewenste te bevrijden, dan het ongewenste te bestrijden.

Tineke Liefhebber