• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Spelend leren

Wat is Spelen?

Bij een definitie over spelen komt 'recreatief en ontspannen bezig zijn' het meest overeen. Bij het woord Spel denk ik aan kinderen die blij zijn en plezier hebben. Ze vergeten de wereld om zich heen en zijn helemaal aanwezig in het moment.

Spelen is voor kinderen een tweede natuur, een wezenlijk kenmerk van kind-zijn.

Spelen = aanraken, imiteren en bewegen.

Friedrich Fröbel (fröbelen = knutselen) pleitte er in de negentiende eeuw voor om spelvormen te integreren in het onderwijs. Je kunt kinderen hierdoor meer bij de les betrekken en levenslange leergierigheid opwekken.

De voordelen van Spelen

Bij spel maak je gebruik van:

  • al je zintuigen, voorwerpen, fysiek bezig zijn, rollenspellen etc...
  • Kinderen die de wereld ontdekken door fysieke handelingen, leren meer en onthouden beter wat ze ontdekt hebben.
  • Door middel van spel kun je leerstof tastbaar maken. Een rekenles met behulp van een taart in stukken wordt duidelijker en een stuk leuker.
  • Spelen heeft voordelen voor onze sociale vaardigheden. Het vergroot onze emotionele intelligentie, ons inlevingsvermogen en ons medeleven.
  • Spelen is jezelf verliezen in het moment. De kracht van spelen zit hem in de aandacht voor het Nu. Vol overgave gaat je hele lichaam op in het spel. Je vergeet de wereld om je heen. In deze toestand is je lichaam helemaal ontspannen. De natuurlijke staat van je lichaam. Sporters noemen deze toestand ook wel Flow.
  • Op het moment dat je aandacht verlegt naar wat er om je heen gebeurd, raakt je lichaam uit balans en kun je niet meer komen tot dezelfde staat van ontspanning.

Wanneer kun je het beste leren en presteren?

Op het moment dat je volledige aandacht in het Nu is, is je lichaam in optimale staat om leerstof op te nemen. De fysiologische processen in je lichaam zijn dan optimaal op elkaar afgesteld.

Als er teveel druk is vanuit de omgeving, teveel stress voor het kind, dan komt je lichaam niet in de optimale toestand om te leren.

Spelend leren heeft veel voordelen voor het kind.

  • Het kind heeft plezier in wat het doet.
  • Het lichaam is in een optimale toestand om leerstof op te nemen.
  • Je maakt gebruik van al je zintuigen
  • Je onthoudt beter wat je doet

Tips voor leerkrachten

  • Geef regelmatig les in de vorm van Verhalend ontwerpen
  • Laat kinderen veel voelen en doen
  • Maak gebruik van voorwerpen om leerstof tastbaar te maken
  • Laat kinderen veel werken met materialen uit de natuur
  • Laat kinderen veel bewegen en ervaren
  • Geef leerstof in de vorm van een spelvorm

Wijsheid

"Men kan alles met kinderen doen als men slechts met ze wil spelen."

Otto von Bismarck