• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Beweging versus Ontspanning

Er zijn er veel onderzoeken gedaan naar de positieve invloed van beweging voor je lichaam en geest. Beweging heeft veel voordelen, zoals een wakker lijf, een helder hoofd, betere doorbloeding in de hersenen, beter kunnen onthouden, beter kunnen concentreren, minder last van stress, etc..

Naast beweging is leren ontspannen goed voor de balans in je lichaam. Door ontspanning leer je om naar je lichaam te luisteren en meer aandacht te hebben voor je omgeving.

Bij de trainingen en coachingsprogramma's van Hartkracht is een belangrijk deel gericht op deze balans tussen beweging en ontspanning.

Tips voor leerkrachten: Beweging versus Onspanning

  • Beweging: Start elke dag met bewegingsoefeningen. Dit kan met de hele school op het schoolplein of in de klas. Maak gebruik van muziek wat de kinderen aanspreekt. Zo begin je de dag energiek, waar je de hele dag profijt van hebt. Laat kinderen naar school lopen of fietsen, zodat ze van huis uit ook gestimuleerd worden om te bewegen.
  • Ontspanning: Begin de dag in de kring. Geef aandacht aan jezelf en de gevoelens in je lichaam. Ga rechtop zitten op je stoel, voeten naast elkaar. Voel je lichaam op de stoel. Geef aandacht aan de gevoelens in je buik. Hoe voel jij je vandaag? Wil je dit delen met de klas? Kinderen mogen ook altijd hun gevoelens één op één delen. Veiligheid en vertrouwen is het belangrijkste.
  • Beweging: Wissel momenten van concentratie af met bewegen. Je kunt deze momenten voor een toets plannen om jezelf op deze wijze beter te kunnen concentreren, maar ook na een toets is het belangrijk om de opgebouwde spanning te ontladen. Ruim regelmatig momenten in om te bewegen. Dit is goed om meer rust te krijgen op de momenten dat het belangrijk is. Opgebouwde stress zal zo sneller verdwijnen.
  • Ontspanning: Leren om beter te concentreren en focussen gaat door elke dag aandacht te besteden aan je lichaam. Leer kinderen gebruik te maken van hun zintuigen, hun oren, hun ogen, neus, mond en hun gevoel. Een voorbeeld oefening om je te concentreren: schrijf drie dingen op (of noem ze in gedachten), die je hoort, die je ziet, die je voelt. Je leert aandacht te hebben voor je omgeving en voor het moment. Op deze wijze leren kinderen zich te focussen en niet te snel af te laten leiden door alle prikkels om zich heen.