• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

De invloed van je ademhaling op talentontwikkeling

Twee weken geleden heb ik een workshop gevolgd bij Wim Hof, beter bekend als de Iceman. Wim kan zijn autonome zenuwstelsel beïnvloeden, wat wij voor onmogelijk houden. Hij zegt echter dat wij dit ook kunnen en ik ben altijd al nieuwsgierig geweest naar alles wat grensverleggend is. In de workshop is het mij, opnieuw, duidelijk geworden hoeveel wij kunnen bereiken door middel van een goede ademhaling. Door verschillende oefeningen te doen, kunnen we veel bereiken, waardoor o.a. het zuurstofopname niveau van ons lichaam verbeterd. Die verbeterde zuurstofopname heeft vele voordelen. Je voelt je energieker, meer in balans, het is goed voor je gezondheid etc....Naast het belang van de ademhaling is de afwisseling tussen koude en warmte ook belangrijk voor een betere fysiologische balans van je lichaam. De combinatie van het gebruik van een goede ademhaling is hierbij onmisbaar. Je lichaam zal zich aanpassen en hierdoor o.a. een diepe ontspanning krijgen.

Vorige e-zine's heb ik het regelmatig gehad over beweging, nu wil ik iets dieper ingaan op het belang van ontspanning en een goede ademhaling op het proces van talentontwikkeling.

De invloed van jouw ademhaling op talentontwikkeling

Naast beweging en actie, heeft jouw lichaam ontspanning nodig. Wat de ene persoon ontspannen vind, hoeft niet te gelden voor de ander. Je kunt ontspanning zoeken in je hobby, zoals schilderen, sporten, lezen, tuinieren. Over het algemeen word je hier heel rustig van. Mits je dit regelmatig doet, je rustig ademhaalt en je jezelf niet door gedachten laat beïnvloeden. Als het lukt om helemaal in het moment te zijn, dan komt jouw lichaam tot rust.

Actie, met je lichaam en/of met je hoofd, moet altijd worden afgewisseld met ontspanning. Deze twee tegengestelde houden jouw lichaam in balans. Het is eigenlijk heel simpel, maar regelmatig toepassen is soms lastig.

Naast de voordelen voor de balans van je lichaam, is er nog een belangrijk voordeel. Op het moment dat jouw lichaam ontspannen is, maak je meer contact met je lichaam. Hierdoor voel je beter wat jouw lichaam nodig heeft. Op fysiek vlak, slaapbehoeften of hongergevoelens. Op emotioneel vlak, rot gevoelens en verlangens komen meer naar voren. Op mentaal vlak, wat zit je dwars, en geeft jouw weer rotgevoelens. Op spiritueel vlak, wat wil je nu echt graag doen, wat zijn jouw dromen.

Wanneer je altijd maar actief bent, is de kans groter dat je voorbij gaat aan de behoeften van je lichaam en geest.

Tips voor leerkrachten

  • Start de dag, op school of thuis, met een rustmoment. Geef aandacht aan je lichaam en ga in gedachten je hele lichaam langs.
  • Geef aandacht aan je ademhaling, leg je handen op je buik en adem rustig en diep in en uit.
  • Maak regelmatig bewust gebruik van je zintuigen. Let heel erg op wat je hoort, ziet of voelt. Dit brengt jou (en kinderen) weer terug in het moment.
  • Maak gebruik van ontspannen muziek, of een mooi verhaal. Afhankelijk van de leeftijd van kinderen heb je verschillende mooie boeken met meditatieve verhalen.
  • Maak gebruik van kindermassage, thuis of in de klas. Je maakt hierdoor contact met je lichaam en het is bewezen...in een klas waar regelmatig gebruik gemaakt wordt gemaakt van massagevormen, wordt niet of nauwelijkst gepest.
  • Laat de kinderen contact maken met hun lichaam voor een belangrijke toets, maar ook op momenten dat er ruzie is in een groepje, en ze in gesprek gaan met elkaar. Eerst rustig zitten, richt je op je ademhaling, en luister naar elkaar, zonder oordeel.

Nieuw vanaf het najaar: Training methode Hartkracht

In het najaar start de training over de methode Hartkracht. Dit is een vervolg op de workshop en gaat dieper in op mijn talentontwikkelingsmodel "leren vanuit je hart".

In de training leer je meer over de voorwaarden die van belang zijn om tot talentontwikkeling te komen. Mijn talentontwikkelingsmodel "leren vanuit je hart" richt zich op het talent van iedereen.

  • Als je gestimuleerd wordt vanuit je positieve eigenschappen, dan word je gezien zoals je bent. Dan kun je in je eigen kracht gaan staan en kunnen de talenten en kwaliteiten die je hebt tot volle bloei komen. Belangrijk is dat je vertrouwen krijgt vanuit je omgeving, ruimte krijgt om te doen wat je goed kunt en daar zelf sturing aan mag geven. Je krijgt dan erkenning voor wie je bent en wat je kunt. En daardoor voel je verbondenheid met jezelf en je omgeving