• hartkracht 2016 003
  • rennen
  • hartkracht 2016 005
  • hartkracht 2016 004
  • hartkracht 2016 002

Talent en passie volgen

Doe jij wat je leuk vindt? Gebruik jij je talenten? En het liefst van alles, combineer jij talent en passie? Je kunt je talenten namelijk wel gebruiken, maar dat hoeft niet altijd gelijk op te gaan met je passie. Jouw passie vinden kan een hele zoektocht zijn. Sommige weten al heel jong wat ze willen en leuk vinden. De meeste komen daar in de loop van hun leven achter.

Belangrijke vragen in dit proces zijn: wie ben ik? Wat kan ik en wat wil ik?

Om dit te ontdekken is het belangrijk om veel verschillende dingen geprobeerd te hebben en te geleerd te hebben om te luisteren naar jouw gevoel. Hiervoor moeten we dan wel de kans gekregen hebben. Soms wijk je van je pad af en kom je daar met een omweg toch weer op terug. Wanneer we kinderen al jong willen leren om hun gevoel te volgen, is het belangrijk dat wij het goede voorbeeld geven.

Tips voor leerkrachten

  • Leer kinderen contact maken met hun lichaam. Wanneer ze contact hebben met hun lichaam en hun gevoel, kunnen ze beter weten wat ze nu echt willen.
  • Leer kinderen omgaan met emoties en stress. Emoties zijn als een richtingsaanwijzer in je leven.
  • Doe oefeningen met kinderen waardoor ze contact krijgen met hun lichaam, zoals ademhalingsoefeningen.
  • Laat kinderen, wanneer ze veel met hun hoofd bezig zijn, veel bewegen. Onderbreek de les regelmatig om een bewegingsmoment in te lassen. Wissel dit wel af met ontspanningsoefeningen. Hierdoor worden de kinderen weer rustig en komen weer tot zichzelf.
  • Laat kinderen veel gebruik maken van al hun zintuigen. Ze zijn zich dan bewust van hun omgeving en op dat moment zijn ze in het NU. Je kunt alleen contact maken met jezelf, wanneer je aanwezig bent in het moment.
  • Leer kinderen dat iedereen verschillend is, met ieder zijn eigen talent. In de maatschappij vullen we elkaar allemaal aan.
  • Probeer al deze bovenstaande tips ook op jezelf toe te passen. Kinderen leren het meeste van een goed voorbeeld.